Full av förväntan träffades vi tidigt en morgon på Arlanda och väntade på ”go to gate” skylten, och vi – det var ett gäng ur Ö-viks Pingstbrass med lite förstärkning både norrifrån och söderifrån.

Nu hade vi övat färdigt på de nyskrivna arrangemang och kompositioner, mycket Israelisk musik – men även en hel del typisk svensk musik fanns också i bagaget.

Nu möte vi upp med pastor & reseledaren K.G.Larsson och de andra i resesällskapet, och sedan uppåt det bar ifrån den snöiga och kalla norden – efter mellan landning i Istanbul -var det dags så småningom för landning i full sol och värme vid Tel-avivs flygplats – Ben Gurions Airport.

Det var intressant att får veta att Ben Gurions flygplats låg vid platsen Lod, eller Lydda som det heter på bibelns tid, staden där Petrus predikade så att hela staden blev frälst.

Tyvärr blev en väska kvar vid Arlanda – full med bl.a noter – men med lite data teknisk kunskap – löste vi det – så vi kunde klara den första dagens spelning, (den nämnda väskan kom dagen efter). Buss resan från flygfältet tog oss till vårt hotell i Tiberias vid Galalieska sjön – där vi fick öva med den tillkomna musiker från Stockholm så han fick en ärlig chans.

I början var vi en 10 manna brassensemble, men en hade hoppat av – så nu var vi nio. Efter ett par dagar fick vår basist akut återvända till Stockholm – så nu var vi bara åtta.

Jag började som dirigent, sedan blev det trombon , men efter den sista rockad hamnade jag på tuban, det gällde att göra det bästa av den uppkomna situationen. Men det var aldrig något problem, vår utomordentligt principal kornettist Daniel Sundberg ledde galant med kornetten i handen.

Vår första stopp var Magdala – eller Magdalena som det heter förr – med morgon andakt i den nybyggda kyrkan med fantastisk akustik. Sedan var det att vandra längst Genesaret sjön och besöka flera kända bibliska platser, Capernaum m.m. tills det var dags för vår första konsert vid denna Galileiska sjö. Det var häftigt att bland annat  spela Eric Balls hand skrivna rhapsody ”Israel” på båtfärden. Jag träffade Eric Ball personligen i ”St.Martin in the Fields” kyrkan vid Trafalgar Square i London alldeles i början av 70 talet – och önskade några arr. av andlig musik för Pingstbrass och fick många stycken speciellt skrivna för oss. Så det var en special känsla att höra dessa toner eka mellan staden Tiberias på den ena sida och Golan höjden på den andra sidan.

När vi åter kom i land körde bussen oss söderut till Yardenit där floden Jordan rinner ut från Tiberias sjö på sin väg ner mot Döda Havet. På en plats som kunde ha varit stället där Jesus själv blev döpt förrättades om-dop för två vänner i gruppen innan vi körde upp band bergen till dagens stora stad Nasareth. Den turistiska ”Nasareth Village” med klädsel och miljö från Jesu tid var ett mycket uppskattat inslag innan det var lunch i närheten. Här underhöll vi mat gästerna med många lämpliga utvalda toner – man kan ju inte spela judisk musik på väst-banken eller annan arabisk/palestinsk mark. Åter till vårt hotell i Jerusalem.

Morgonen därpå befann vi oss på Oljeberget med utsikt mot den majestätiska muren som omger den gamla staden.  Efter en promenad ner till Kidrons dal besökte vi ”All Nations Church” och den bredvid liggande Getsemane örtagård. Här fanns det oliv träd som daterades till Jesu tid.

Sedan bar resan iväg över Mediggo slätten (där den sista striden ska utspela sig) och upp på karmels berg, tyvärr var klostret på bergets topp stängd just denna dag -vi hade otur.

Åter en lunch på ett nytt ställe i Nasaret, där vi underhöll mat gästerna än en gång innan vi begav oss till Betlehem och ”Herdarnas Äng”, där vi hade tur med en kristen guide.

Nästa dag befann vi oss i Jeriko.  På ett varuhus tak med utsikt över den gamla Jerikos utgrävningar – spelade vi naturligtvis vårt eget arr. av stycket ”Joshua” och mycket annat innan vi satte kurs rakt söderut, tillfällen gavs under resans gång att ta liften upp på bergmassivet Masada och bad i Döda havet. Vi nådde vårt hotell i Eilat på sen eftermiddag. Nu hade vi en ledig dag, en del åkte över till Jordanien och upp till Petra, andra tog det lite lugnare.

Den andra dagen i Eilat vandrade vi ner till hamnen och på en chartrad båt gav vi oss ut i Akaba viken och Röda Havet. Vi åkte till en punkt där vi kunde beskåda fyra länder, – Israel, Jordanien, Egyptien och Saudi Arabien.

Här ankrade båten och tillfälle gavs för bad, snorkling med mera.  Det blev mycket spelat för brassensemblen.

När vi återvände mot Eilats hamn -spelade orkestern  ”Herren vår Gud är en konung i makt och i ära” – en manifestations budskap för de som lyssnade längs stranden och på kajen – en underbar känsla.

Nu var det dags att återvända till huvudstaden, det blev tid att beskåda Knesset, en eftermiddag vid Vad Vashem – som är en minnes plats till minne av de 6 miljoner judar som dog i de olika förintelse lägren.

Jag hade intresse att återse en bild som fanns när jag var där 1971, det var ett foto av de första brittiska soldaterna, (inklusive min far),  som befriade Bergen-Belsen lägret, men nu hittade jag inte den, men vid efterforskning fick jag veta att bilderna byts ut då och då – och att originalet fanns på Imperial War Museum i London, bara en kuriosa i sammanhanget.

Nästa dag gick vi i gamla staden, in i den övre salen, ner till klagomuren m.m.

Den sista dagen avslutades med besök till ”Gordons Golgata” . Vi hade alla instrument med oss in och satte oss beredda att spela i den natursköna trädgården, då kom chefen eller ”manager”  som han kallas. ”Här kan ni inte spela – det är bara diskret sång som gäller” sa han i förtvivlan. K.G. övertalade honom att lyssna när vi spelade ett lämpligt stycke. Han gick till sitt kontor bara för att några minuter efteråt kom ut med orden ”Så ljuvligt – det är underbart – spelar så mycket ni vill, bara Ni inte stör andra grupper”,och så blev det. Nattvard, special skriven musik – den kanske rätta heliga trädgårds graven och den underbara miljö var en fin avslutning på en innehållsrik resa i det Heliga landet.

Vi hade ett 20 tal musikstycken med oss där de flesta var särskilt nyskrivna för resan, och vi hann spela alla låtar åtminstone en gång under resan. Jag måste passa på att tacka ensemblen att de kunde både läsa ock tolka mina hand skrivna noter så väl. En stark minne för mej var när vi spelade Marschen ”Jerusalem The Golden” i huvudstaden. Jag hade två melodier i tankarna när jag skrev den, Den första ”Jerusalem the golden” där jag hade tre verser i huvud, nämligen:

(1)   Jerusalem the golden

With milk and honey blest,

Beneath your contemplation

Sink heart and voice oppressed

(2)  Oh, sweet and blessed country,

The home of God’s elect!

Oh, sweet and blessed country

That eager hearts expect !

(3)  In mercy, Jesus, bring us

To that dear land of rest !

You are, with God the Father

And Spirit ever blest.

Den andra melodin i marschen är ”Standing on the promises of God” som passa bra i detta löftes land.  Det kändes, att trots den något högre svårighets graden – att det var sanktionerade från ovan vid uppförandet.

Nu har Pingstbrass från Ö-vik varit i Israel. Har något annat brassband varit där förut ? Eller kan det hända att vi var den första?

En välsignad resa, där ensemblen även medverkade vid alla kvälls samlingar som leddes av K.G.Larsson. En kväll hade vi besök av en andefylld och tänd messiansk jude.

Ett stort tack till både K.G och Joen Lindqvist för Er gudomliga ledning, ett tack till Mattias Liljedahl som har inspirerat till resans upplägg.

Nu vandra vi vidare med Israel även närmare våra hjärtan.