Så var det dags för årets upplaga av ”Rhapsody in Brass” i Eric Ericsonhallen, alltså Skeppholmskyrkan.

Dagens datum var den 10:e mars, det var en grå trist lördag utomhus, men den skulle snart förändras inför den talrika skara som befann sig i den gamla helgedomen för att avnjuta en omväxlande högklassig brass konsert.

Som brukligt är, så var det Frälsningsarmens Söder Musikkår med dirigent Kent Jonsson som som var inbjudande.

Deras gäster var en av Storbritanniens förnämsta frälsningsarmens musikkår – en vanlig kår orkester som heter Hendon Citadel Band under ledning av Musikmästare Stephen Cobb.

Med marschen ”Under two flags” av den legendariske Bramwell Coles inledde Söderkårens musikkår aftonens konsert. Bramwell Coles skrev denna musik 1925 som en hyllning till alla de frälsnings soldater som tjänade utomlands under 1:a världs kriget, stycket innehåller flera nationalistiska melodier som ”Men of Harlech” från Wales, ”Bluebells of Scotland” samt ”Rule Britannia” & ”God save the King (Queen)” Därmed var Rhapsody in Brass 2018 invigd.

I kontrast fortsatte dirigent Kent Jonsson med ”Abide with me” – en underbar afton sång – särskilt uppskattad av undertecknad eftersom psalmen kom till i min hemstad.

Söderkåren avslutade sin första avdelning med Paul Charmans ”Amazed”. Här imponerades man särskilt av den proffsigt spelande slagverks sektionen, samt den vackra euphonium stämman uppe i det högre registret.

Kommendör Hasse Kjellgren höll i trådarna både som konferencier och som tolk åt den gästande Hendon Band.

Även om den välspelande Söderkårens musikkår är en relativ stor orkester, var Hendon Band ännu större till antal med sina nästa 40 man i ensemblen.

Sitt första bidrag till kvällen var sprallig musik av Dudly Bright, ett stycke han komponerade för över 30 år sedan – en marsch som heter ”Assignment” , ”Uppdraget” blir det på svenska – för att sedan fortsätta med ”Life Ablaze” av Steven Ponsford. Hans musik är mycket i ropet nuförtiden – en nutida tonsättare också från mina hemtrakter eller från den närliggande storstaden Plymouth.

Här framförde Hendon Band Ponsfords musik med bravur, otroligt bra !

Nu var det dags att plocka fram en solist som heter Jonathan Evans. Det valda musikstycket var ”Euphony” av Robert Redhead, också ett äldre verk skriven över fyrtio år sedan. Den bygger på två sakrala sånger, nämligen ” He found me” och ”Deep and Wide”, euphonium solisten tolkade verket med alla tillhörande variationer med glans.

För att avrunda den första delen av programmet fick vi höra Eric Balls mästerverk ”Resurgum”.

Erik Ball komponerade den egentligen som ett s.k. teststycke för 1950 års ”Open Championships”

Den har tydliga hänsyftningar till bibeltexten ”The souls of the righteous are in the hands of God….” från den gamla apokryfiska bibelboken ”Visdom”. Denna text är den öppnings ”statement” i stycket och återkommer flera gångar.

Jag tycker den mest gripande inspelningen av ”Resurgam ” är med Black Dyke tillsammans med International Staff Band från William Booths Memorial Hall in Nottingham med dirigent Nicholas Childs – men framförandet denna kväll av Hendon Band under Stephen Cobb låg inte långt efter, den nådde ända in i själen, även om jag tycker att kornetterna kom in en uns för starkt efter inlednings temat, jag vill helst att de smyger in mera diskret – säkert bara en smak sak.

Programmets andra del började med Söderkårens ”The Last Amen” av Peter Graham, vilken härlig homogen klang mellan euphonium och bariton – och sedan den underbara övertygande crescendot fram till slut ackordet – magnifik !

Nu var det återigen dags för Stephen Cobb och sina musikanter med ”Lift up your voice” skriven i typisk Stephen Bulla stil, en komposition full av energi. Även den byggde på en vanlig engelsk psalm -”All creatures of our God and KingAll creatures of our God and King, lift upp your voices and with us sing, Alleluia, alleluia”.

Hendon Bands mest rofyllda framförande denna lördags kväll var Geofrey Nobles ”Prelude on Lavenham, , det är musik med en ifrågasättande text:

Lord there are times when I have to ask why,

times when catastrophe gives faith the lie.

Innocents suffer and evil holds sway.

Grant me som answers Lord, teach me your way.

I all sin enkelhet rörde musiken den lyssnande publiken -alldeles för vackert att applådera – så ingen gjorde det heller.

Ett uppvaknande skedde i alla fall med Stephen Ponsfords ”Music of a legacy” som handla om F.A. musikarv, musik som återspeglar Jesu seger, musik full av återupprättelse,

musik som förmår att öppna ett fönster mot himlen och fånga en glimt av det gudomliga.

Som avslutning formade Hendon Band och Söderkårens musikkår ett gemensam massed band och under ledning av Stephen Cobb framfördes Eric Balls mäktiga ”The Kingdom Triumphant”, musik som talar om Jesu andra tillkommelse. En underbar sanning och tröst som vi fick ta med oss efter denna fantastiska upplyftande kväll.

Peter Preston