När jag lämnade torsdags kvällens sedvanliga övning hos City Brass via den bakre utgången, fastnade min blick på en affisch tvärs över gatan utanför Adolf Fredriks kyrka, Marinens Musikkår skulle konserterar där kvällen därpå. Vi som läser Brassnytt har nog inte undkommit att läsa om den sista tidens nedläggelse hot mot Marinens Musikkår, bland andra har Peter Stolpestad belyst detta för oss i sina artiklar och även om deras beviljade fortsatta existens. Nu var det så att säga – upp till bevis. Jag satt ganska långt framme i denna fullsatta helgedomen i Adolf Freriks Kyrka fredagen den 14 september – full av förväntan.

Emil Eliasson var kvällens dirigent som valde att öppna med Viktor Widqvists ”Under blågul fana” – en passande början särskilt när konserten ingick i militärens Aurora veckan. I kontrast hade Tonsättaren Anders Högsedt instrumenterat Efrida Andrées ”Förspel till Fritiofs saga” – och Marinens Musikkår var lysande, mästerligt framfört!

Den svenska musikens ”fader” Johan Helmich Roman var representerade genom 4 satser ur Drottningholms musiken, innan det var dags för Evert Taube musik skriven av David Fjällström – en arrangör som kan verkligen konsten att ta ut svängningar, plockar fram de rätta musikaliska stämningar som till exempel i ”Så skimrande var aldrig havet”. Dirigent Emil Eliasson hade full kontroll över orkestern och de homogena crescendo och diminduendo spel var imponerande.
Den spännande tonsättare David Fjällström återkom senare i programmet med sitt arr. av Ulf Lundells ”Öppna landskap”.

Wilhelm Stenhammars ”Mellanspel ur Sången” gav personligen mej mest behållning, man kände att den tröst rika musik kom från musikanternas inre – och nådde djupt in ens egen själ, det var egentligen musik som var för gripande för att applådera. Men snart skulle den magiska atmosfären bytas ut mot marschen ”Norrlands Färger” som är också ett mycket känt stycke från Viktor Widqvists penna – särskilt omtyckte av oss som har spelat med de olika hemvärnsmusikkårer.

Efter lite folkton av Peterson-Berger ur hans Umeå kantat – var det ABBA som var med på ett hörn med ”The winner takes it all”, ett skickligt arrangemang av Jonas Nydesjö som började med ett diskret trum riff, sedan presenterade solo flöjten melodin innan den överlämnades till solo trumpeten o.s.v. – för att avsluta med samma trum riff som tonade ut stycket.

Hugo Alfvens ”Festspel op. 25” avslutade den officiella programmet, musik som var egentligen skriven för invigning av kungliga teatern 1908. Marinens Musikkår framförde musiken med ett härlig temperament med de njutbara mjuka passager däremellan. Så klart blev det extra nummer, först L.E. Larssons Pastoral Svit följt av parad marschen ”Regina” som blev en perfekt inramning till ett dryg timmes program.

Dirigent Emil Eliason är bara att gratulerar till till en underbar, njutningsfull kväll tillsammans med marinens musiker. Ni som bor längre söderut, missa inte när de besöker Arken i Värnamo onsdagen den 25 oktober, undertecknad rekommenderar den på det allra varmaste.

Peter Preston