Julsäsongen i London inleds varje år med en julkonsert av Frälsningsarmén. Torsdagen den 24:e november var jag och min hustru på plats i den anrika Royal Albert Hall som var som vanligt utsålt till sista plats. Estraden var dekorerad som ett ”Winter wonderland” och tog först emot Frälsningsarméns International Staff Band, sedan en ungdomskör med namnet Farrington Junior Choir och slutligen den sista större grupp som applåderades in var FA-kören The International Songsters.

FA International Staff Band under ledning av musikmästaren Steven Cobb inledde kvällen med ”Celebrate the Season”. En manskvartett som kallar sig ”Four Hymn” sjöng en sång som var dedikerad till de stupade soldaterna från båda världskrigen. Kanske lite malplacerat på en julkonsert, tycker jag. FA Int. Kör ISB sjöng sedan ett par äldre adventssånger till nya melodier.

Under detta inledningsavsnitt ville inte julstämningen riktigt infinna sig. Ursäkta mig, men jag tyckte att Stabens band – ISB – lät lite trött från början och utan julglitter i spelet. Men sedan när det blev unisona carols blev det stämning minsann, det var ett enorm lyft med både Staff-bandet och samtliga körer. Vid varje julsång fick publiken stå upp och sjunga.

Nu kom programmet loss och vilken stämning! Sångsolisten Margaret Keys sjöng ”Candlelight Carol” underbart till gitarrackompanjemang. Barnkören Farringtons Junior Choir framförde flera julsånger och vann publikens hjärta.

Nu började Int. Staff Band komma igång med ”Kings of Swing” och ”Mary walked amid the Thorns.” Äkta country & western-stil visade sig när den kända sångaren Shakin’ Stevens och grupp äntrade scenen med ”Power in Her Blood” och ”Echoes from A Merry Christmas Everyone”.

Flera andra carols som publiken deltog i var ”Away in a manger”, ”O come all ye faithfull” och naturligtvis ”Stilla Natt”. Int. Staff Songsters med deras ledare Dorothy Nancekievill framförde en stämningsfull ”Candle of The Lord” innan den stora finalen där alla medverkade och ett verk som heter ”This is Amazing Grace”.

Under programmets gång fick vi höra utvalda passande texter ur bibeln. Julkonserten avslutades med en stående publik och samtliga musiker, körer och artister i Felix Mendelssohns carol ”Hark The Herald Angels Sing, Glory to the New Born King” (Lyssna mänsklighet och hör). Då trodde jag att taket på Royal Albert Hall skulle lyfta – en verklig lovprisning till krubbans barn. En fantastisk kväll!

Var vi än är på jorden, låt oss fortsätta att leva i Advent, att leva i förväntan om Jesu andra tillkomst till vår jord.