Avesta 2013Vi var ett femtiotal brassmusikanter som samlades i Avesta en helg i oktober för den årliga PBB-träffen. På fredagkvällen välkomnades vi tillresta med en öppningskonsert med värdorkestern Avesta Gospel Brass, och Eric Balls ”Torch of Freedom” inledde helgen.
Göran HultqvistGöran Hultqvist, som var kvällens konferencier och helgens festgeneral, bjöd oss på presentationer med glimten i ögat.
William Himes ”Celebration of Contempory Gospel Songs” är inte det lättaste stycket att ge sig på, men Avesta Gospel Brass under ledning av gästdirigenten Jan Sjönneby gjorde verkligen bra ifrån sig, även om jag tycker att stycket tappade lite energi mot slutet. Men, som sagt, det är krävande och suger musten ur musikanterna.
Konserten fortsatte med ”How great thou art” (O store Gud) med arr av Peter Graham, vilket jag tycker är ett av de bästa arr som finns på denna välkända sång. Värdbrasset gjorde verket rättvisa. Vet ni förresten att O store Gud, som blivit framröstad som Englands favorithymn och efter Amazing grace är världens mest älskade hymn, är baserad på en svensk folksång?
”Hymn to freedom” med en skickligt framförd improvisation av en duktig kornettist gav i kontrast plats för Wilfrid Heatons underbara ”Just as I am” som ofta spelades förr i tiden av New York Staff band i samband med bl.a Billy Grahams kampanjer, och här kom det varma sköna soundet fram som bara ett bra brassband kan åstadkomma.
Allmänt kan jag säga att jag saknade de riktigt svaga nyanserna, men det gäller hela helgens musicerande, även med konferensorkestern. Kyrkans akustik gjorde heller inte saken bättre, även om det mestadels berodde på musikerna själva.
Efter inledningskonserten var det tid för gemenskap och kvällsfika. Alla fick en lott där vinsten var en plasttrombon sponsrad av den generösa Sören Jilderbo från Javi Musik.

tubaistUnder lördagen gavs både tillfälle för spelning i ”massed band” under Jan Sjönneby och i mindre grupper där det spelades stycken med mindre antal stämmor.
Ett uppskattat inslag var att se en video från 70-talet där Eric Ball instuderade sitt eget verk ”Constant Trust” (Ständig förtröstan) med 7:e arméns musikkår. Detta stycke spelade vi i massed band under helgen och det var huvudnummer i söndagens förmiddagsmöte då församlingens pastor Thomas Hallström anknöt till samma ämne i sin predikan.
Konferensorkestern sjöng först under ledning av Göran Hultqvist ”Lyd blott och tro” som är huvudtemat i verket. Så här går den engelska texten:

”Trust and obey, for there’s no other way
to be happy in Jesus, but to trust and obey.”
följt av:

”The cross is not greater than His grace,
the storm cannot hide His blessed face;
I am satisfied to know
that with Jesus here below,
I can conquer every foe.”

sedan med tema i 1:a trombon:

”Simply trusting ev’ry day, trusting through a stormy way,
even when my faith is small, trusting Jesus that is all.”

och till slut tutti med hela orkestern i refrängen:

”Trusting as the moments fly, trusting as the days go by
Trusting Him whate’er be-fall, trusting Jesus, that is all.”

Tre satser ur den sakrala musikalen ”Hosea” av frälsningsarmégeneralen John Larsson var ett annat verk som konferensorkestern presenterade på förmiddagsmötet med Robert Redhead som arrangör. Den första satsen bygger på sången ”You can’t stop God from loving you” i typisk brittlsk music hall-stil med sköna rytmer och tongångar för både musikanter och åhörare.

Ute på kyrkans bilparkering efter gudstjänsten hörde jag många nynna på ”Torchbearers” som var helgens avslutningsstycke. Det är en marsch av Eric Ball skriven för en ungdomsgrupp inom frälsningsarmén som hette just the Torchbearers. Den skrevs till en stor Torchbearers-sammandragning i Royal Albert Hall där ungdomarna långsamt marscherade in bärande sina flaggor och banér. Idag brukar man dock spela marschen i normalt marschtempo.

Sedan var det dags att lämna Avesta och Brass 2013, fulla av glöd och inspirerade att fortsätta som ”fackelbärare” (Torchbearers) för Guds rike.
Tack Avesta, tack församlingen, tack Herren att vi fick vara med!

(Bilder: Ingemar Jennersjö)
bildcollage från Avesta 2013